Friday 13 July 2012

Mereka-mereka ikhlas. Tapi aku?

Ibu masak dekat Dapur dengan seikhlas hati nurani untuk anak-anak dia. Barang masak tak cukup. Dia mintak aku dengan Ayen tolong belikan di Kedai beserta dengan upah. Dengan muka bengang aku & Ayen, hati geram sebab potong line kitorang tengok cerita Shin Chan. Tak pun drama Korea yang menyentuh perasaan. Kacau. 

Persoalannya : Dia ikhlas. Tapi aku?

Bapak aku susah-susah pergi kerja cari rezeki tanpa merungut rasa letih. Aku sesedap rasa, sesedap hati je mintak duit untuk pergi Shopping dengan kawan-kawan. Aku mintak sikit, lebih yang dia bagi. Dia langsung tak kisah. Dia langsung tak berkira. Meroyan habis dengan duit tu dengan hal remeh temeh seperti..... Pergi Karaoke. Lepak Mcd huha sana huha sini, buang masa. Beli topup text Boypreng dan lagi & lagi benda yang tak berfaedah. Tapi bila dapat result exam, macam tahi. Result exam tak ternilai dari duit yang Bapak aku bagi selama ni. 

Persoalannya : Dia ikhlas. Tapi aku?

Along tiap kali aku nak pergi Rumah Thiera untuk lepak, aku mintak dia tolong hantarkan. Dia tak pernah nak merungut mahupun kata " Taknak. " Dia mesti terus ambik kunci kereta dan terus hantar. Bila dia suruh ambikkan rokok dia dekat Bilik atas, aku balas " Kejap ah. " sebab tengah syok ber-tweet. Last-last terlupa nak ambik.

Persoalannya : Dia ikhlas. Tapi aku?

Kalau aku tak ada kredit, aku text Angah mintak share topup. Walaupun aku tahu dia dah kahwin, dah ber-isteri, aku tetap tak ambik peduli. Apa yang aku tahu, aku urgent nak topup masa tu. Dia tak pernah pun tak share. Mesti share walaupun dia tengah kering gila masa tu sebab tengah atas darat, belum belayar lagi. Bila dia balik Rumah Ibu, dia text aku suruh bukak pintu pagar & bawak Anak Kucing masuk dalam rumah takut dilanggar. Aku merungut dengan bengang.

Persoalannya : Dia ikhlas. Tapi aku?

Bila aku nak keluar dengan kawan-kawan. Tapi tak ada duit, Akak mesti bagi walaupun dia tengah belum gaji masa tu. Bila dia suruh aku susun selipar depan Rumah, aku dengan tak bersalah cakap " Aku nak mandi ah. Kau ah sapu. "

Persoalannya : Dia ikhlas. Tapi aku?

Ayen selalu bagi aku RM10 dengan tiba-tiba. Bila dia suruh aku buatkan air untuk dia, aku cakap " Buat ah kau sendiri. Ada tangan kan? "

Persoalannya : Dia ikhlas. Tapi aku?

Aish selalu tolong aku pergi Kedai semata nak topupkan aku. Walaupun dia tengah syok tidur masa tu, bila aku kejutkan. Masa tu jugak dia pergi. Jangan cakap ah, dia ni bab-bab naik Motor, laju je dia. Tapi, bila dia suruh aku tolong lukiskan sesuatu di buku, aku cakap " Buat ah sendiri. Tu kan homework kau. "

Aku terlupa bawak duit belanja pergi Sekolah. Ada something urgent yang patut di-photostatkan. Tapi aku tak ada duit masa tu, terlupa bawak punya pasal. Dengan tak semenanya kawan aku cakap, " Tak apalah Ieya, pakai duit aku je. " Bila dia ajak pergi Giant sejengkal depan Rumah tu pun, aku tak sanggup nak temankan. Potong line orang nak tengok Masterchef.

Persoalannya : Dia ikhlas. Tapi aku?
                                                                
Nota singkat : Kadang-kadang kita terlupa jasa orang dekat kita, sampaikan kita buat palat dekat mereka-mereka yang berjasa dekat kita ni pun kita boleh terlupa. MANUSIA.

No comments:

Post a Comment